Project campuskaart TU Delft | Projectmanagement Bouw

Implementatie van de nieuwe campuskaart

Opdrachtgever

Technische Universiteit Delft, Afdeling Facilitair Management Vastgoed

Betrokken partijen

Datum

December 2012

Werkzaamheden Base Consultancy

. projectmanagement in alle fases van het project
. aanbesteding en contractbeheer van de diverse leveranciers van systemen
. aansturing van het communicatietraject
. brug slaan tussen de facilitaire en de technische kant van het project

Martijn

Adviseur

De Technische Universiteit Delft (TU Delft) heeft in 1997 de campuskaart ingevoerd. De eerste versie betrof een kaart met barcode en contactchip. In 2000 is deze kaart vervangen door de contactloze Mifare-kaart.
Op dit moment wordt de TU Delft-campuskaart gebruikt voor toegangscontrole en -verlening tot gebouwen en gebouwdelen, het gebruik van lockers, koffievoorziening voor medewerkers en uitleenpas voor de bibliotheek. Verder is er een cardmanagementapplicatie, waarmee het beheer van de campuskaart wordt uitgevoerd. Bij het afnemen van tentamens wordt de campuskaart alleen gebruikt als identificatie.
De campuskaart van de TU Delft is van het type Mifare Classic. Medio 2008 hebben onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen het beveiligingsalgoritme tot in detail achterhaald en met succes een Mifare Classic-kaart gekloond. Voor het uitlezen en kopiƫren van dit type kaarten worden op Internet voor een paar tientjes kant-en-klare setjes aangeboden. Aangezien de campuskaart bij bijna de gehele TU in gebruik is voor de toegangsverlening, kan de veiligheid in het geding komen. Een goede vervanging van de campuskaart is de Mifare Desfire EV. Deze kaart werkt met een versleuteling op basis van 128 bits (AESencryptie). Uit onderzoek van de AIVD in samenwerking met TNO en Radboud Universiteit Nijmegen volgt dat de Mifare Desfire toekomstbestendig is. Een overstap naar de Mifare Desfire heeft gevolgen voor hard- en software.
Het project campuskaart is in drie deelprojecten verdeeld:
1. Er is een deelproject dat zich concentreert op de aanschaf van de kaart en cardmanagementapplicatie.
2. Een tweede deelproject is gericht op het implementeren van de gekozen kaart en de applicatie.
3. Het derde deel zal de diverse databases van het toegangscontrolesysteem SALTO onderbrengen in een centrale database.
Base Consultancy heeft de implementatie van de kaart en de applicatie uitgewerkt en begeleid. Vanuit dit deelproject werd tevens het overzicht over de andere deelprojecten gehouden.
Interesse?
bel Martijn
070 30 30 454
Stuur ons een WhatsApp: 06-54 95 65 13